Celebrity marketing, lookalikes en deepfakes na Verstappen/Picnic – Studiemiddag vrijdag 17 februari 2023

Hieronder vindt u de presentaties van de studiemiddag van de VvA van vrijdag 17 februari 2023 met het onderwerp CELEBRITY MARKETING, LOOKALIKES EN DEEPFAKES NA VERSTAPPEN/PICNIC. Het was een levendige en informatieve middag.

Olaf Trojan – Het portretrecht: een vreemde (en glibberige) eend in de bijt

Richard Trouborst – Deepfakes: bedreiging of kans voor de “geportretteerde”?

Marjolein Driessen – Celebrity marketing: it’s all about the money(?)

In reclame, social media en satirische programma’s: overal zien we de beeltenis en stem van politici, topsporters, artiesten, tv presentatoren, influencers en andere bekende personen voorbij komen. Vaak foto’s van de personen zelf, maar ook lookalikes of filmpjes waarin een digitaal bewerkte versie van de persoon te zien en te horen is. De kwaliteit van deze filmpjes verraadt vaak dat het om een fake gaat, maar de technologie voor beeldbewerking wordt steeds beter en toegankelijker. Hierdoor zal het  onherroepelijk lastiger worden voor bekende en niet bekende personen om hun identiteit te bewaken en ongewenste commerciële, politieke of satirische uitingen tegen te gaan. Is het recht toegerust op deze ontwikkeling?